Diëtetiek

Heeft u problemen met eten en drinken? Heeft uw arts aangegeven dat u een speciaal dieet moet volgen? Heeft problemen om op gewicht te blijven of wellicht om wat gewicht te verliezen? De diëtist kan u hierbij helpen!

Wat is voedings- en dieetadvisering?
Voedings-en dieetadvisering richt zich op het begeleiden en behandelen van problemen rondom eten en drinken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Ziekte (bijvoorbeeld suikerziekte), te hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, overgewicht, ondergewicht
  • Veroudering, hierdoor kan verandering van eetlust en smaak optreden
  • Gebitsprothese, hierdoor kan aangepaste voeding nodig zijn
  • Verminderde mobiliteit, waardoor een andere energiebehoefte kan ontstaan

Dieetadvies
Dieetadvies is bedoeld voor mensen die problemen hebben met eten en drinken. Dit kan na een ziekenhuis- of verpleeghuisopname of als aanvulling op de zorg vanuit de dagondersteuning. De diëtist is ervaren in het begeleiden van aandoeningen op het gebied van eten en drinken. Zij geeft persoonlijke dieetadviezen op het gebied van de samenstelling van eten en drinken en coaching bij gewichtsproblemen (zowel bij overgewicht als ondergewicht). De diëtist helpt u te motiveren om uw eet- en drinkgewoonten te veranderen, zodat uw voedingspatroon verbetert en uw klachten afnemen.

Verwijzing
De huisarts of specialist kan u doorverwijzen naar de diëtist en zorgt dat de diëtist over de nodige gegevens beschikt, zoals medicijngebruik.

Afspraak maken
Na ontvangst van de verwijzing maakt de diëtist een afspraak met u. De afspraak vindt plaats bij u thuis of in het Parkhuis. In dit eerste gesprek verzamelt de diëtist algemene gegevens over uw situatie, bespreekt uw hulpvraag en neemt uw voeding met u door.
Indien nodig maakt de diëtist een vervolg afspraak met u voor verdere begeleiding. De diëtist houdt uw behandelend arts op de hoogte van de voortgang van de begeleiding.

Vergoeding
De zorgverzekering vergoedt de diëtist vanuit het basispakket. Raadpleeg hiervoor uw polisvoorwaarden van de zorgverzekering.

Het kan gebeuren dat u niet in staat bent uw afspraak na te komen. Als u bent verhinderd voor een afspraak, geeft u dit dan minimaal 24 uur van te voren aan ons door. Wij kunnen dan in uw plaats een andere cliënt helpen, waardoor we de wachtlijst zo kort mogelijk kunnen houden. Indien u niet tijdig afzegt, brengen wij het wegblijftarief à € 25,- in rekening. Dit wordt niet vergoed door uw verzekeraar.

Heeft u nog vragen?
Neemt contact op met ons Cliëntenservicebureau via 078 622 00 11 of via csb@parkhuisthuis.nl