Casemanager dementie, steun en toeverlaat voor de cliënt én mantelzorger

Is bij u, uw partner, familielid of naaste de diagnose dementie gesteld? Vind dan maar eens de weg in de wereld van regels, wetten en (zorg)mogelijkheden rondom dementie. Onze casemanagers dementie bieden uitkomst. Ze zijn een luisterend oor en aanspreekpunt voor u en uw naaste(n). Ze kunnen u helpen om te gaan met de ziekte en de veranderingen die het met zich meebrengt in het dagelijks leven. Ze zijn op de hoogte van de vele mogelijkheden op het gebied van zorg en ondersteuning en wijzen u daarin de weg. Daarbij kunnen ze een beroep doen op een groot netwerk.

Wat kan de casemanager dementie voor u betekenen?
Michelle Moerkerken, casemanager dementie bij stichting Aafje: "Een casemanager is een vast en vertrouwd gezicht. Wij komen op huisbezoek en functioneren als klankbord. Wij kunnen u informeren over het ziekteproces, advies geven en extra zorg en hulpverlening organiseren, mocht dat nodig zijn. Maar bovenal bieden wij een luisterend oor. Luisteren en horen wat u zegt, is van groot belang om de juiste zorg te kunnen bieden. Ook onderwerpen als rouw, verlies en toekomstplanning komen aan bod. Vaak worden we dan ook gezien als steun en toeverlaat”.

    De casemanager kan u begeleiden en helpen met vragen als:

    • Hoe vraag ik een indicatie aan?
    • Hoe ga ik om met dementie van mijn partner?
    • Hoe kan ik omgaan met reacties van mijn vader of moeder?
    • Ik voel me opzij geschoven, maar ik wil me graag gehoord en begrepen voelen. Wat kan ik doen?
    • Hoe komt mijn partner in aanmerking voor dagbesteding?
    • Kan ik nog op vakantie?

    Niet pluisgevoel
    Vanaf het allereerste moment dat er een gevoel ontstaat dat er ‘iets niet pluis’ is kunt u een beroep doen op de casemanager dementie. Samen met u onderzoekt de casemanager wat de oorzaken van dit gevoel zijn, welke belemmeringen hierdoor zijn ontstaan en of verder onderzoek nodig is. Altijd in nauwe samenwerking met uw huisarts.

    De casemanagers, van links naar rechts op de foto:

    - Daniella de la Fuente, bereikbaar via d.delafuente@hetparkhuis.nl of via 06-34 65 65 49
    - Pauline Ruisch, p.ruisch@hetparkhuis.nl of via 0628534427
    - Michelle Moerkerken, bereikbaar via mmoerkerken@aafje.nl of via 06-46642550
    Annette Wilson, bereikbaar via a.wilson@hetparkhuis.nl  of via 06-48268960
    - Hanneke Zwang, bereikbaar via h.zwang@hetparkhuis.nl of via 06-48268958
    - Nel Stadthouders, bereikbaar via nel.stadthouders@aafje.nl of via 06-46642763
    - Op de foto ontbreekt Sabrina Penning, bereikbaar via s.penning@demerwelanden.nl

    Samenwerking in de regio
    In de regio Waardeland werken de volgende organisaties nauw samen:
    stichting Aafje, de Merwelanden, het Spectrum en het Parkhuis. Op de website
    www.ketenzorgdementiewaardenland.nl vindt u meer informatie en contactgegevens.

    Heeft u nog vragen?
    Stel uw vraag aan het Cliëntenservicebureau van het Parkhuis via 078 622 00 11
    of via csb@hetparkhuis.nl


    Kijk voor meer informatie ook op de website van Ketenzorg Dementie van Stichting Drechtzorg.

    Alzheimer Nederland heeft in het najaar 2019 de campagne “Helden achter de voordeur” gevoerd. De helden zijn de casemanagers dementie. In dat kader zijn negen verhalen gebundeld waarin mantelzorgers en mensen met dementie vertellen waarom de casemanager hun held is. Deze campagne is erop gericht om de vindbaarheid van de casemanager dementie te verbeteren. 

    >> lees hier de verhalenbundel 'helden achter de voordeur'